21.07.2009

Mon Amie!

Da jeg var i Tokyo i Mars, kjøpte jeg japanske ELLE DECO (fun fact: hvor hele bladet er bak/frem i forhold til vestlig lesemåte), som tilfeldigvis hadde spesialutgave med skandinavisk design, der de hadde skrevet om en rekke svenske keramikere.
Deriblant Marianne Westman, som designet det kjente serviset Mon Amie i 1952. Mon Amie har blitt en av de mest kjente svenske designklassikere, og et samleobjekt lik det Lotus fra Cathrineholm, designet av Grete Prytz Kittelsen, er for Norge.Så nå på søndag var jeg, Glenn og Ida en snartur i Sverige, og der fikk jeg tak i to krus, for Rörstrand har begynt å produsere de igjen!
Marianne Westman har også designet serien Picknick, som er en gjenganger på markedet på Birkelunden.
Iittala Outlet fikk jeg tak i to Kivi-telysestaker og en Mari-skål til sterkt redusert pris, ettersom disse var såkallede "Fynd", av 2:a-sortering. Hva nå enn det betyr...
Tidligere på dagen var vi på marked på Birkelunden, og jeg kjøpte disse to glassene. Fine og franske, jeg tenker Marie Antoinette og får lyst til å se filmen for kanskje tyvende gang!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...