26.08.2011

Spisestue #2

 Fauxdenza.  Tenkte jeg skulle fleske til med et nytt interiør/oppussing-blogginnlegg, siden det forrige innlegget fikk så sinnsykt mange kommentarer. Tusen takk! Dette var populært!
Storage is key. Eller oppbevaring er nøkkelen om man vil, selv om det ikke akkurat har samme schvongen på norsk. Men det er helt sant! I vår fremtidige spisestue (blogget om her og her) hadde jeg egentlig sett for meg noe skikkelig flott Mid-Century modern-skjenk i teak, med skap og skuffer! Men jeg må innse at plassen blir litt knapp. Så var jeg inne på tanken om et hvitmalt hjørneskap, men nå har jeg sannelig slått fra meg det også. For nå tror jeg at jeg har funnet den perfekte løsningen!

illustrasjon: google sketchup

Jeg har lenge lett etter en unnskyldning for å kunne bruke IKEA-kjøkkenskap i leiligheten. Først ute var gangen, så var jeg en liten tur innom badet, men nå har jeg bestemt meg: det blir kjøkkenet spisestua! Og navnet på herligheten? Fauxdenza, som Anna bak bloggen doorsixteen sa det den gangen hun kom på ideen. Og nå blir uttrykket brukt overalt, (for eksempel her) hun har laga seg et trademark! Bloggen hennes er forøvrig fantastisk, og hun er verdt å følge på Twitter!
Så her har jeg flotta meg i Google Sketchup! En ser fauxdenzaen helt til venstre. Det er her man kommer inn i rommet, så det kan være fint å ha noe på veggen der. Leste forresten at et rom virker større om en ser gulvet under et møbel. Jeg vet ikke om det stemmer — vi får se! Rommet ser litt tomt ut ennå, men vi får ta møbleringen litt pø om pø. Eller det vil si — finne ut hva det blir plass til!

foto: doorsixteen.com

Tanken er at rommet skal fungere som spisestue/kontor/et sted man kan lese en bok. Vi håper å få plass til en fin stol her inne. I fauxdenzaen kan denne kan vi ha diverse ting — som printer og annet spisestuestæsj. Alt hva en måtte ha inni et skap i en spisestue. Spisestue! For et flott ord! Til å spise opp!
Men vi må kanskje legge på en topp oppå. Siden det er er en gang sånn at kjøkkenskap er beregnet å være kjøkkenskap — nemlig montert så høyt på veggen at ingen kan se alle skruer og dill som er på oppsiden. (Som vist på bildet rett over.) Alternativet er å få bestilt et stykke kjøkkenbenk, men tror jeg heller går for MDF i 16 mm som jeg maler 3 ganger med hvit oljemaling. Flott! Gleder meg!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...