22.04.2011

Sunnmøre: en innføring

foto: privat

 Eksotisk.  Det er ikke til å stikke under en stol — jeg er sunnmøring. Her kommer en aldri så liten innføring i sunnmøre, og hva man gjør her i den heilage påske.

foto: privat

Vigra. Og øyas sentrum — Roald. Her var det både bank og post og frisør og klesbutikk og jernvarehandel og bensinstasjon og kjøtthandel. Men sånn er det ikke lengre. Så her er den gamle banken — en gang kjent som Vigra sparebank.

foto: privat

Brus fra Oskar Sylte. Eksotisk! Ananasbrus og pærebrus, som inntil nesten alltid har vært å få tak i på sunnmøre, eksklusivt. Det sies at det er dette sunnmøringene drikker. Jævla fine etiketter, egentlig.

foto: privat

Ferje. Det viktigste fremkomstmiddelet på sunnmøre. For det er fjorder overalt, og da er en avhengig av den gode gamle ferja. Og her selges den største turistattraksjonen på sunnmøre — nemlig svela. Men når jeg her i skrivende stund skal rapportere om hvor fantastisk det smakte med svele i dag, så kan jeg informere om at kassaapparatet (dette ordet ser litt finsk ut, gjør det ikke? Et ord som inneholder to s'er, to a'er og to p'er etter hverandre! Fantastisk!) var ødelagt, så derfor kunne de ikke ha åpen kiosken sin i dag. Dette lukter det røte av, og jeg synes det høres som verdens dårligste unnskyldning for å få fri i påska! Og dessuten minner det meg mystisk mye om Come Fly With Me's Precious.

foto: privat

Så hva gjør man i påska på sunnmøre? Her går folk bananas for å komme seg opp i høyden. Og da er selvfølgelig sunnmørsalpane et naturlig førstevalg.

1 kommentar:

Hildebilde sa...

Altså: det finnes et sted som faktisk heter Roald? Så i teorien kunne sparebanken vært Roald Sparebank? Fine bilder, jeg vil og bo på en øy med ferje en gang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...