23.06.2009

Lesesirkel

Jeg har blitt med i verdens ca minste lesesirkel. Vi er to mennesker. Og selv om to mennesker utgjør en heller tvilsom sirkel, er det ingenting å si på standarden vi legger oss på; Victoria av Knut Hamsun er første bok ut. Kanonisert, lita lefse på drøyt hundre sider. Jeg leste den i dag.
Jeg husker fremdeles norsklæreren min på videregående, som fortalte om hvor rørende hun syntes avskjedsbrevet Victoria hadde skrevet til Johannes møllersønn, helt i slutten av boken var. Men ærlig talt; Victoria må være litteraturhistoriens mest usympatiske menneske! La gå at hun «måtte» gifte seg med den rike Otto, for at faren skulle få beholde illusjonen av velstand, men hun kunne vel ha båret sitt lodd med verdighet, og ikke holdt Johannes på gress, slik hun gjør?
Jeg fikk altså null sympati for henne, og dermed synes jeg ikke det var spesielt trist eller romantisk at Victoria på sitt dødsleie hadde skriblet ned noen unnskyldende ord og kjærlighetserklæringer til stakkars Johannes. Heller litt irriterende! Men boken var fin den, og anbefales herved! Dessuten er det jo Hamsun-jubileum i år. Passer bra, altså.

8 kommentarer:

Hildebilde sa...

Dere er en lesestrek! Aiaiai, merker noen har stått opp for tidlig her ja..

Erlo sa...

Tre mennesker = lesetrekant? Ménage à trois? Kast deg med, ditt morgendyr. Du har frist til mandag.

Hildebilde sa...

Til å lese boka? Jeg rekker det, men jeg reiser jo bort.. Jeg kan bli med på neste, om ikke dette skal være en mandagsting?

Erlo sa...

Ja, bra... Da er du med. Neste gang satser jeg på at det blir over rødvin. Problemet er bare hvordan man skal toppe Victoria.

Hildebilde sa...

Men skal jeg lese Victoria da? Eller neste bok? Jeg tenkte What I Loved var neste bok jeg, siden begge hadde den i hylla si.

Erlo sa...

Hehe... du har jernkontroll! Jo, for min del kan vi godt lese What I loved (norsk eller engelsk = valgfritt?) neste gang.

Hildebilde sa...

Hmm, jeg tror den er best på engelsk, men den norske kan jo være spenstig å prøve seg på. Når er neste møte?

Erlo sa...

... jeg skal vurdere den engelske. Jeg tror også den er best. I test. Jeg kan snakke med lesesirkelens andre halvdel (?) på mandag, så fikser vi en deal. «Bra du er me', nå er vi tre!»

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...