19.10.2010

Snakk til meg, igjen


Det nye store er å reklamere for bøker på TV og kino, og det kan bli direkte mislykket. Når jeg ser reklamen for Unni Lindells Sukkerdøden eller Holt-søsknenes reklame for Flimmer (begge Librisreklamer) kjenner jeg en kvalmende fornemmelse, omtrent på linje med Anne B. Ragdes bokklubbenreklame fra noen år tilbake ("Bokklubben vil ha meg billig, skikkelig billig" + Ragde i horeklær). Men det kan også gjøres bra, og flere av forlagene har nå lagt en del penger i å fronte sine store bokaktuelle forfattere, hvor bøkene presenteres omtrent som en trailer for en film. Når kvaliteten er god, tviler jeg ikke på at det kan lokke folk til å lese bøker de kanskje normalt ikke ville fått med seg. Produksjonsselskapet Cynergi har laget flere reklamefilmer for bøker, blant annet den du kan se over. Sett bort fra det faktum at jeg er svak for Hjorth, er Cappelen Damms reklame for hennes nye bok Snakk til meg, faktisk veldig god. Jeg får lyst til å lese boka igjen. Eventuelt er jeg veldig fysen på å se filmen. Jo Nesbøs bok Snømannen er utgitt på engelsk (Nesbø har hatt formidabel sukesess, hvilket han fortjener), og den engelske boktraileren tar det enda lenger. Og kanskje litt for langt... Det finnes ikke mange bokreferanser igjen i den engelske trailer, som ligger så tett opp til en filmtrailer at det eneste som forteller oss at det ikke er det, er fremvisning av boken på slutten, og manglende «på kino fra...» Se og døm selv, boken er uansett god!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...