29.11.2009

mat og sånt

På bokhandelen hvor jeg jobber går vi i disse dager rundt og smykker oss med Ingrid Espelid Hovig på brystet. Hun er ute med en julekokebok, og det er jo noe man lett kan bli inspirert av. «Så har me juksa litt!» Her med Gro sjøl, i full sving på kjøkkenet, fra NRK-arkiv. Meryl Streep er også mataktuell i disse dager, i sin rolle som legenden Julia Child fra filmen Julie & Julia. Mat er i vinden, og tidvis veldig morosamt å sysle med. Til tross for god intensjon om regelmessig matinnlegg på denne bloggen, har det blitt heller dårlig med den slags. Her er derfor noen bilder av mat som er laget, hvor tanken var å skrive inspirerende om flotte oppskrifter, men hvor det altså bare ble med tanken.
Denne kaken er faktisk særdeles god, og har skapt lykke ved flere anledninger, både i inn og utland. Utgaven som kan bivånes her er fra Steffs 24-årsdag. Sjokoladekake med masse jordbær, oppskriften tror jeg ble knabbet fra kokke-Lise på NRK.
Vafler er en slager som i denne heimen står like høyt i kurs som Sofia Källgrens Handen på hjärtat fra den svenske melodifestivalen 1990. Det går rett fra jernet og inn i den første og nærmeste søttanna. Her spiste vi det sammen med ferske jordbær, la oss derfor anta det var i jordbærsesongen.
Aspargessuppe er den beste suppa i verden, hilsen meg. Her er en variant, god og fyldig, med grove rundstykker, litt smør på toppen, som man dypper ned i suppa og slafser i seg. Middag er jeg dessverre ikke god på, med unntak av pizza og lasagne, der jeg derimot ikke er så verst.
Av Hilde fikk jeg oppskriften på eplekake, og den ble prøvd i anledning besøk av Ida og Glenn. Besøk er slikt et fint påskudd til å prøve nye oppskrifter.
Eurovision Song Contest ble stort i år, hvor fele-Rybak gikk rett til tops. For anledningen hadde jeg laget en bjørnebærspai, lattelig enkel, og relativt god, sammen med vaniljeis. I min blå kokebok har jeg samlet mange oppskrifter, hvor noen hyppig står på menyen, mens andre aldri har vært utprøvd. Jeg har mye på listen over oppskrifter jeg skal prøve, for eksempel Mammas sviskekake, Sydfynsk Æblekage, Sjokolade og pepperkjeks, samt Epler med smak av anis, nellik og kanel. Mye å glede seg til altså.
Likevel er det lite som kan erstatte en mors (les: min mors) tryllerier på kjøkkenet. Denne paien ble lagd da hun var i Oslo nå i høst. Og bare så det er sagt, det beste med å lage mat, er å spise den etterpå, og da i godt selskap.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...