28.11.2010

Eksamenslesningens psykiske effekt

Åh, denne deilige eksamenstid! Bøkene, mine venner, forteller meg alt jeg behøver å vite, bøkene er min virkelighet. Virkeligheten forøvrig behøver jeg ikke ta hensyn til. Jeg bryr meg ikke om snøstorm utenfor vinduet. La det snø! Jeg er ikke lei meg for at det er mange minus kaldt i Oslo (+ at jeg mangler vintersko). La det bli kaldere!, sier jeg. Jeg ler, hahaha, godter meg over at jeg er låst fast i syntaks og morfologi og avledning og verbal, potensielt subjekt og konjunksjonal, adverbiale leddsetninger og preposisjonsobjekt. Jeg koser meg, med personlig pronomen i objektsform. Eg skrattar høgt over bøygning av subjekt i nynorsk, hahaha. Jeg og dyret (rådyr/dådyr) i vinduet en enige; i alt vårt kos koker vi oss en kopp te, og nyter snøfnuggkrigen utenfor ruta, tenner et lys og analyserer setninger i fellesskap. Dyret synes jeg er flink, vifter med sine dådyrøyne og synes jeg skal blogge om hvor flink jeg er. Dyret er min venn. En liten stemme roper om mentalt forfall, om fantasivenners negative effekt på psyken, men jeg ignoreren den stemmen. Det er ikke en konstruktiv stemme. Jeg finner min meningsfelle i dyret; La temperaturen falle, la snøen falle, la verden forfalle og la oppgavene komme, så lenge jeg slipper å få om fonologi på eksamen!!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...